آشنایی با مفاهیم حسابداری و اصطلاحات رایج در حسابداری یکی از اولین قدم ها در شناخت این دانش می باشد شما بایستی با مفاهیم حسابداری که در جاهای مختلف برخورد می کنید آشنایی داشته باشید هدف این مقاله معرفی برخی مفاهیم پرکاربرد در حسابداری می باشد.
مفاهیم پرکاربردی در حسابداری وجود دارد که در این به بخش به آنها خواهیم پرداخت:
حسابداری :
حسابداری دانشی است که وظیفه آن ثبت ، طبقه بندی ، تلخیص فعالیت مالی موسسه در قالب اعداد قابل سنجش به پول و تفسیر نتایج حاصل ، جهت یاری رساندن به مدیران می باشد.
نرم افزار حسابداری :
نرم افزار حسابداری یکی از برنامه های کامپیوتری استکه بر پایه مفاهیم حسابداری طراحی و ساخته شده اند که می توان در هر نوع شرکتی از قبیل بازرگانی ، خدماتی ، پیمانکاری ، تولیدی و ... از آن بهره برد.
معادله حسابداری :
دارایی = بدهی + سرمایه
بر اساس این معادله دارایی ها بایستی برابر شوند با جمع بدهی ها با سرمایه
دارایی:
کلیه اموال و حقوق مالی که متعلق به موسسه ، دارای منافع آتی و قابل تبدیل به پول باشد .
دارایی های جاری:
دارایی های جاری یعنی در مدت یکسال از تاریخ ترازنامه یا یک چرخه عملیات هر کدام طولانی تراست مصرف یا فروخته شود و یا به وجه نقد یا دارایی دیگری که نقد شدن آن قریب به یقین است تبدیل شود .
دارایی های ثابت:
دارایی های ثابت ، دارایی هایی هستند که عمر نسبتا طولانی داشته به قصد فروش خریداری نمی شوند هدف از تحصیل آنها استفاده روزمره است برای دارایی های ثابت استهلاک در نظر می گیرند.
دارایی های ثابت نامشهود یا غیر مشهود:
دارایی هایی هستند که ارزش ریالی داشته ولی قابل لمس و رویت نیستند.
بدهی:
ادعا و حق مالی بستانکاران نسبت به دارایی های موسسه (در کل ، مبالغی هستند که بایستی به دیگران پرداخت شود)
بدهی های جاری:
بدهی های جاری یعنی در مدت یکسال از تاریخ ترازنامه یا یک چرخه عملیات هر کدام طولانی تراست تسویه شود
بدهی های ثابت:
سایر بدهی ها که در طبقه بندی بدهی های جاری قرار ندارند در دسته بدهی های غیرجاری (ثابت) قرار می گیرند.
سرمایه :
ادعا و حقوق مالی صاحب موسسه نسبت به دارایی های موسسه.
شرکت سهامی یک نوع تشکیلات حقوقی است که به دارندگان سهام به عنوان سهامداران منحصر به فروش سهام و شرکت در مدیریت شرکت می دهد. در حسابداری، شرکت سهامی به معنای یک شرکت است که سرمایه آن به قسمت های کوچکتر به نام سهام تقسیم شده است و هر سهامدار براساس تعداد سهامی که در اختیار دارد، حق الحاق خود را در مواضع مختلف شرکت دارد.
تطابق هزینه با درآمد در حسابداری به مفهوم اصطلاحی است که به عملیات و روش هایی اطلاق می شود که در آن هزینه هایی که برای تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت صرف می شود، با موجودیت هایی که از فروش آن محصول یا خدمت به دست می آید، هماهنگ و تطابق داده می شود. به عبارت دیگر، در این روش هزینه های مربوط به تولید یا ارائه محصول یا خدمت، با درآمد حاصل از فروش محصول یا خدمت متناظر مقایسه و هماهنگ می شود. این اصطلاح در حسابداری برای ارزیابی عملکرد مالی و تعیین سودآوری یا زیانآوری یک شرکت استفاده می شود.
ترازنامه مالی یا Balance Sheet در حسابداری، یکی از سه گزارش مالی اساسی است که وضعیت مالی یک شرکت را در یک زمان خاص نشان می دهد. این گزارش، دارای دو طرف است که در آن دارایی ها (اوراق بهادار، پول نقد، سرمایه گذاری ها و دارایی های دیگر) و بدهی ها (سپرده ها، وام ها، بدهی های مالیاتی و بدهی های دیگر) شرکت در آن ثبت می شوند. اختلاف بین دارایی ها و بدهی ها، به عنوان حقوق صاحبان شرکت یا سرمایه خود شرکت شناخته می شود.
اگر بخواهیم مبحث تهیه و تنظیم دفاتر قانونی و تحریر آن را طبقه بندی کنیم سه مرحله ذیل را میتوان در نظر داشت:
تمامی اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول برای اثبات فعالیت هایشان باید از دفاتر قانونی استفاده کنند.
ابتدا بایستی به سایت سازمان اسناد و املاک کشور مراجعه فرمایید و بعد میز خدمات الکترونیک >>> ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری >>> پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی انتخاب کرده و هفت مرحله را تکمیل www.ssaa.ir نمایید. در نهایت در قسمت تایید صحت اطلاعات ، متقاضی می بایست صحت اطلاعات خودراتایید نماید . .چنانچه صحت تمامی اطلاعات از طرف متقاضی مورد تایید واقع شد ، با استفاده از کلید “پذیرش نهایی” در پایین صفحه کلیه اطلاعات درخواست به سازمان ارسال خواهد شد.
در این مرحله لازم است مدارک مورد نیاز به همراه اظهارنامه پلمپ دفاتر و رسید پذیرش دریافتی را جهت ارسال به سازمان ثبت شرکت ها پست نمایید متقاضیان محترم دقت نمایند پس از ارسال مدارک از طریق اداره پست ، بایستی شماره بارکد پستی و تاریخ تحویل مدارک به پست را از طریق مسیر پیگیری درخواست وارد نمایند و با استفاده از کلید “ارسال اطلاعات پستی” اطلاعات مربوط به ارسال مدارک به پست را ، به سازمان ثبت اسناد ارسال نمایند.و پس از گذشت 3 روز مجدد پیگیری نموده و چنانچه تب پرداخت هزینه های پلمپ نمایان شد می بایست بعد از چک کردن شماره پیگیری نهایتا ظرف 30 روز پس از تایید اظهار نامه نسبت به پرداخت هزینه پلمپ دفاتر قانونی اقدام نمایید.
پلمپ دفاتر قبلا به این صورت بودکه تمامی صفحات با قیطان سفید به هم متصل وبا مهر سربی سازمان امور مالیاتی کشور پلمپ شده ولی امروز کمی رسمی تر و به وسیله یک قطعه ،که شماره روی آن بایستی با شماره بارکد موجود بر روی لیبل بخواند. اداره ثبت شرکت ها مشخصاتی از قبیل نام شخصیت(حقیقی یا حقوقی)، شماره شناسه ملی، شماره ثبت،شهر،تعداد جلد، تعداد صفحات هر دفتر، شماره و تاریخ پلمپ، بارکد ،به همراه مهر و امضاء سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر روی لیبل در ابتدا و انتهای هر دفتر درج می نماید.
طبق گزارشات اسناد حسابداری که معمولا از سیستم حسابداری دریافت میشود میتوان شروع به نوشتن دفاتر نمود، توجه شود که گزارش اسناد باید بر مبنای حساب ها از طبقه کل باشد،حساب کل اقلام صورت های مالی را تشکیل میدهد و در نوشتن دفاتر و گزارش گیری کاربرد دارد. شرکت های تجاری می توانند با ارائه نرم افزار حسابداری خود به اداره امور مالیاتی و دریافت مجوز به جای ثبت هر رویداد مالی در دفاتر خود اقدام به ثبت گردش عملیات مالی هر ماه در دفاتر قانونی خود نمایند.
در این روش در دفاتر قانونی فقط ۱۴ ثبت مالی صورت می گیرد ( سند افتتاحیه + ۱۲ ثبت گردش عملیات هر ماه + سند اختتامیه )
توصیه میشود در رابطه با موضوع فوق الذکر ماده 95 قانون م م و همچنین آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم به شماره 230761 مطالعه گردد.
اگر بخواهیم مبحث تهیه و تنظیم دفاتر قانونی و تحریر آن را طبقه بندی کنیم سه مرحله ذیل را میتوان در نظر داشت:
تمامی اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول برای اثبات فعالیت هایشان باید از دفاتر قانونی استفاده کنند.
ابتدا بایستی به سایت سازمان اسناد و املاک کشور مراجعه فرمایید و بعد میز خدمات الکترونیک >>> ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری >>> پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی انتخاب کرده و هفت مرحله را تکمیل www.ssaa.ir نمایید. در نهایت در قسمت تایید صحت اطلاعات ، متقاضی می بایست صحت اطلاعات خودراتایید نماید . .چنانچه صحت تمامی اطلاعات از طرف متقاضی مورد تایید واقع شد ، با استفاده از کلید “پذیرش نهایی” در پایین صفحه کلیه اطلاعات درخواست به سازمان ارسال خواهد شد.
در این مرحله لازم است مدارک مورد نیاز به همراه اظهارنامه پلمپ دفاتر و رسید پذیرش دریافتی را جهت ارسال به سازمان ثبت شرکت ها پست نمایید متقاضیان محترم دقت نمایند پس از ارسال مدارک از طریق اداره پست ، بایستی شماره بارکد پستی و تاریخ تحویل مدارک به پست را از طریق مسیر پیگیری درخواست وارد نمایند و با استفاده از کلید “ارسال اطلاعات پستی” اطلاعات مربوط به ارسال مدارک به پست را ، به سازمان ثبت اسناد ارسال نمایند.و پس از گذشت 3 روز مجدد پیگیری نموده و چنانچه تب پرداخت هزینه های پلمپ نمایان شد می بایست بعد از چک کردن شماره پیگیری نهایتا ظرف 30 روز پس از تایید اظهار نامه نسبت به پرداخت هزینه پلمپ دفاتر قانونی اقدام نمایید.
پلمپ دفاتر قبلا به این صورت بودکه تمامی صفحات با قیطان سفید به هم متصل وبا مهر سربی سازمان امور مالیاتی کشور پلمپ شده ولی امروز کمی رسمی تر و به وسیله یک قطعه ،که شماره روی آن بایستی با شماره بارکد موجود بر روی لیبل بخواند. اداره ثبت شرکت ها مشخصاتی از قبیل نام شخصیت(حقیقی یا حقوقی)، شماره شناسه ملی، شماره ثبت،شهر،تعداد جلد، تعداد صفحات هر دفتر، شماره و تاریخ پلمپ، بارکد ،به همراه مهر و امضاء سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر روی لیبل در ابتدا و انتهای هر دفتر درج می نماید.
طبق گزارشات اسناد حسابداری که معمولا از سیستم حسابداری دریافت میشود میتوان شروع به نوشتن دفاتر نمود، توجه شود که گزارش اسناد باید بر مبنای حساب ها از طبقه کل باشد،حساب کل اقلام صورت های مالی را تشکیل میدهد و در نوشتن دفاتر و گزارش گیری کاربرد دارد. شرکت های تجاری می توانند با ارائه نرم افزار حسابداری خود به اداره امور مالیاتی و دریافت مجوز به جای ثبت هر رویداد مالی در دفاتر خود اقدام به ثبت گردش عملیات مالی هر ماه در دفاتر قانونی خود نمایند.
در این روش در دفاتر قانونی فقط ۱۴ ثبت مالی صورت می گیرد ( سند افتتاحیه + ۱۲ ثبت گردش عملیات هر ماه + سند اختتامیه )
توصیه میشود در رابطه با موضوع فوق الذکر ماده 95 قانون م م و همچنین آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم به شماره 230761 مطالعه گردد.
اگر بخواهیم مبحث تهیه و تنظیم دفاتر قانونی و تحریر آن را طبقه بندی کنیم سه مرحله ذیل را میتوان در نظر داشت:
تمامی اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول برای اثبات فعالیت هایشان باید از دفاتر قانونی استفاده کنند.
ابتدا بایستی به سایت سازمان اسناد و املاک کشور مراجعه فرمایید و بعد میز خدمات الکترونیک >>> ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری >>> پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی انتخاب کرده و هفت مرحله را تکمیل www.ssaa.ir نمایید. در نهایت در قسمت تایید صحت اطلاعات ، متقاضی می بایست صحت اطلاعات خودراتایید نماید . .چنانچه صحت تمامی اطلاعات از طرف متقاضی مورد تایید واقع شد ، با استفاده از کلید “پذیرش نهایی” در پایین صفحه کلیه اطلاعات درخواست به سازمان ارسال خواهد شد.
در این مرحله لازم است مدارک مورد نیاز به همراه اظهارنامه پلمپ دفاتر و رسید پذیرش دریافتی را جهت ارسال به سازمان ثبت شرکت ها پست نمایید متقاضیان محترم دقت نمایند پس از ارسال مدارک از طریق اداره پست ، بایستی شماره بارکد پستی و تاریخ تحویل مدارک به پست را از طریق مسیر پیگیری درخواست وارد نمایند و با استفاده از کلید “ارسال اطلاعات پستی” اطلاعات مربوط به ارسال مدارک به پست را ، به سازمان ثبت اسناد ارسال نمایند.و پس از گذشت 3 روز مجدد پیگیری نموده و چنانچه تب پرداخت هزینه های پلمپ نمایان شد می بایست بعد از چک کردن شماره پیگیری نهایتا ظرف 30 روز پس از تایید اظهار نامه نسبت به پرداخت هزینه پلمپ دفاتر قانونی اقدام نمایید.
پلمپ دفاتر قبلا به این صورت بودکه تمامی صفحات با قیطان سفید به هم متصل وبا مهر سربی سازمان امور مالیاتی کشور پلمپ شده ولی امروز کمی رسمی تر و به وسیله یک قطعه ،که شماره روی آن بایستی با شماره بارکد موجود بر روی لیبل بخواند. اداره ثبت شرکت ها مشخصاتی از قبیل نام شخصیت(حقیقی یا حقوقی)، شماره شناسه ملی، شماره ثبت،شهر،تعداد جلد، تعداد صفحات هر دفتر، شماره و تاریخ پلمپ، بارکد ،به همراه مهر و امضاء سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر روی لیبل در ابتدا و انتهای هر دفتر درج می نماید.
طبق گزارشات اسناد حسابداری که معمولا از سیستم حسابداری دریافت میشود میتوان شروع به نوشتن دفاتر نمود، توجه شود که گزارش اسناد باید بر مبنای حساب ها از طبقه کل باشد،حساب کل اقلام صورت های مالی را تشکیل میدهد و در نوشتن دفاتر و گزارش گیری کاربرد دارد. شرکت های تجاری می توانند با ارائه نرم افزار حسابداری خود به اداره امور مالیاتی و دریافت مجوز به جای ثبت هر رویداد مالی در دفاتر خود اقدام به ثبت گردش عملیات مالی هر ماه در دفاتر قانونی خود نمایند.
در این روش در دفاتر قانونی فقط ۱۴ ثبت مالی صورت می گیرد ( سند افتتاحیه + ۱۲ ثبت گردش عملیات هر ماه + سند اختتامیه )
توصیه میشود در رابطه با موضوع فوق الذکر ماده 95 قانون م م و همچنین آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم به شماره 230761 مطالعه گردد.
یکی از مهمترین قوانین وضع شده در کشور قانون مالیات های مستقیم می باشد که اجرای آن به عهده سازمان امور مالیاتی است. جهت اجرای بهتر و دقیق تر و یکسان قانون مالیاتها، سازمان امور مالیاتی در خصوص برخی قوانین می تواند به اختیار خود روشی را تعیین و به مودیان مالیاتی ابلاغ نماید. این روش ها و ابلاغیه ها لازم الاجرا بوده و عدم اجرای آن ها باعث تعلق جریمه و عدم برخورداری از معافیت ها و مشوق های مالیاتی می شود.
یکی از این موارد ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم می باشد،که در آن وظایف مودیان در خصوص صدور صورتحساب و همچنین جریمه عدم انجام این وظایف ذکر شده است. در ادامه ماده قانونی فوق نیز وظایفی به عهده سازمان امور مالیاتی و ارگان های دیگر از جمله وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، شهرداری ها، مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری ها، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی ، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و . . . که اطلاعات مورد نیاز "پایگاه اطلاعات هویتی،عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی"را در اختیار دارند و یا به نحوی موجبات تحصیل در آمد و دارایی برای اشخاص را فراهم میسازند،گذاشته شده است. این ماده به عنوان ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم نامیده می شود.
لازم بذکر است در تهیه و تنظیم گزارشات فصلی ، دوره ارسال اطلاعات سه ماهه (فصلی) بوده و می بایست تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل نسبت به ارسال آن اقدام نمود.
سازمان امور مالیاتی در اجرای مواد قانونی فوق، روشی را تدارک دیده است که بر اساس آن مودیان مالیاتی، اطلاعات مربوط به خرید و فروش و معاملات خود را ارسال می کنند. این نوع گزارشات در اصطلاح گزارشات فصلی، گزارشات فصلی خرید و فروش، گزارش خرید و فروش فصلی و یا گزارشات موضوع ماده ۱۶۹ نامیده می شود.
سامانه صورت معاملات فصلی الکترونیکی در راستای ارائه خدمات الکترونیکی دستورالعمل اجرایی موضوع ماده 169 ق.م.م ایجاد گردیده و توسط آن، مودیان محترم مالیاتی می توانند نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش ،گزارش پرداخت و دریافت بابت قراردادها، گزارش امتناع برای پیش از سال1395 ،گزارش عرضه به مصرف کننده نهایی برای سال 1395 ،گزارش صادرات و واردات،گزارش حق العملکاری، مدیریت پیمان(اطلاعات پیمانکار و کارفرما)، گزارش بیمه،گزارش اجاره، گزارش حمل و نقل وگزارش ساخت و فروش املاک اقدام نمایند. همچنین به منظور مطالعه اخبار،اطلاعیه ها، دریافت اخرین نسخه غیربرخط نرم افزار صورت معاملات و ورود به سامانه صورت معاملات انلاین میتوانبه آدرس tax.gov.ir مراجعه و استفاده نمود.
دو روش برای ثبت و ارسال اطلاعات معاملات در سامانه پیش بینی شده است: